رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

۱۰ کلید طلایی برای داشتن اعتماد به نفس بالا

10 کلید طلایی برای داشتن اعتماد به نفس بالا
بازدید 1132

۱۰ کلید طلایی برای داشتن اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس یکی از اولین لازمه‌های موفقیت است، افراد موفق اغلب اعتماد به نفس بالایی دارند. در اینجا ۱۰ کلید طلایی برای داشتن اعتماد به نفس بالا بیان شده است:
1- اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، مثبت اندیش باشید و سپس تصویری از خودآرمانی تان در ذهنتان بسازید و سعی کنید خود را به آن نزدیک کنید. بدانید که مثبت اندیش‌ها همواره اعتماد به نفس بالاتری دارند؛ خود را دوست دارند؛ خواسته‌های خود را می‌شناسند؛ درهرموقعیتی تلاش می‌کنند مناسب ترین واکنش را داشته باشند و هدف دارند؛ خود را شخص کاملی نمی‌دانند؛ اما در برابر مشکلات هم احساس ضعف نمی‌کنند. با اینکه باور دارند مثل دیگران علاوه بر توانایی‌ها و نکات مثبت، نقاط ضعفی هم دارند، تلاش می‌کنند که ضعف‌های خود را برطرف کنند. در مجموع یاد گرفته اند که دنیا را از زاویه بهتری ببینند تا افسرده و ناامید نباشند؛ پس دائم به خود امیدواری می‌دهند. فراموش نکنید که افکار انسان در او احساس تولید می‌کند و احساسات ما سبب ایجاد رفتارهایمان می‌شود. کسانی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند، معمولا افکار بسیار منفی، مخرب و غیرمنطقی درباره خود دارند؛ پس باید تلاش کنند این افکار را شناسایی کرده و تبدیل به افکار مثبت و سازنده کنند.

2- تغییر گفت و گوی درونی داشته باشید. عباراتی مانند: من بی‌عرضه هستم؛ من نمی‌توانم؛ باز هم خرابکاری می‌کنم را دور بریزید و به جای آن برای خود گفت و گوهای درونی مثبت و سازنده تعریف کنید.مثلا بگویید من یک انسانم با ضعف‌ها و توانایی‌های متفاوت. تلاش می‌کنم که توانایی‌هایم را ببینم و به کار گیرم و ضعف‌هایم را برطرف کنم.
3- برای خوب صحبت‌کردن در جمع‌های بزرگ تر لازم است که با خود تمرین داشته باشیم. این کار را در تنهایی با آینه شروع کنید و مطلبی را از قبل آماده کنید و با خود تمرین کنید. البته لازم است که درباره آن آگاهی کامل کسب کرده باشید و درباره چیزهایی که می‌خواهید مطرح کنید و پاسخ‌ها و واکنش‌های متفاوت اطرافیان و شیوه مؤثر بیان خود خوب فکر کنید. سپس در حضور یکی دو نفر از اعضای خانواده و بعد در جمع‌های بزرگ‌تر اقدام به این کار کنید. به خاطر داشته باشید که همه ما درجاتی از ترس اجتماعی را تجربه می‌کنیم؛ اما نباید از قضاوت‌ها و از احتمال برنیامدن از عهده نقش‌ها ترسید. شکست هم بخشی از فرآیند یادگیری و موفقیت‌های بعدی است. پس هول نکنید و بدانید که تمرین و پشتکار و آگاهی سه یار همیشگی اعتماد به نفس هستند. مطمئنا بار اول تپش قلبتان افزایش می‌یابد؛ دهانتان خشک می‌شود؛ دستانتان می‌لرزد و همه این‌ها طبیعی است و به ندرت از بین می‌رود. حتی شما می‌توانید از خودتان فیلم بگیرید و با دیدن اشکالات کار، بار بعد نواقص را برطرف کنید.

4- تصویر سازی ذهنی، سعی کنید روزی ۱۵ دقیقه چشم‌ها را بسته و خود را در حالت ایده آل اعتماد به نفس تصور کنید. این کار تأثیر بسیاری در بروز نشانه‌های اعتماد به نفس در رفتار شما خواهد داشت. مثلا اگر دانشجو هستید، تصور کنید که در حال کنفرانس دادن با بالاترین حد اعتماد به نفس هستید.
5- رسم نمودار شخصیت، نموداری از شخصیت خود رسم کنید که در آن تمام ابعاد شخصیت شما شامل ضعف‌ها و توانایی‌ها وجود داشته باشد. قابل تغییرها را با رنگ متفاوتی از غیر قابل تغییرها جدا کنید. برای مدتی روی قابل تغییرها تمرکز کنید و دنبال راهکارهایی برای تغییر آن‌ها باشید.

6- رسم نمودار شیوه زندگی، نموداری از سبک و شیوه زندگی خود رسم کنید. شیوه زندگی شامل کار، تفریح، روابط شخصی، تغذیه، استراحت، مطالعه، مسائل اجتماعی، آموزش، خواب، دوستان و… این نمودار را دایره‌ای بکشید و هر قسمت از موارد بالا برایتان مهم تر است، بزرگتر بکشید. بدانید کسی سبک زندگی درستی دارد که به تعادل برای همه این‌ها وقت بگذارد. سبک زندگی در اعتماد به نفس تاثیر زیادی دارد. پس سعی کنید ضعف‌ها را در این نمودار برطرف کنید و یک برنامه جدید برای سبک جدید زندگی خود بریزید.
7- تمرین‌های جرأتمندی، فهرستی از کارهایی را که تا به حال بد می‌دانستید ولی واقعا بد نیستند تهیه کنید و آن‌ها را با شهامت انجام دهید.

8- شیوه درست نه گفتن را یاد بگیرید. ما می‌توانیم با یک معذرت خواهی محترمانه یا یک تشکر و همدلی صمیمانه به راحتی به آنچه تمایل نداریم، نه بگوییم. فرمول اصلی نه گفتن: معذرت (یا تشکر یا همدلی) + (اگر دوست داشتید علت را توضیح دهید)+ پیشنهاد( در صورت امکان)
9- به عیوب و نواقصتان افراطی فکر نکنید. با آنها کنار بیایید و همه چیز را به آن‌ها ربط ندهید. در رویارویی با دیگران هول نکنید؛ چون همه آدم‌ها عیب‌هایی دارند. در برابر رفتارهای نادرست دیگران منطقی و عاقلانه و قاطعانه بایستید؛ چون اعتراض حق شماست.
10- همه چیز را به خودتان نگیرید و توهین تلقی نکنید و جنبه و ظرفیت و انعطاف پذیری خود را افزایش دهید.

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin