رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

راههای تقویت اعتماد به نفس کودک

راههای تقویت اعتماد به نفس کودک
بازدید 1180

تهیه کننده: محمد برات زاده     گوینده: سمانه عرفانیان       صدابردار: فاطمه جمادی       تدوین گر: فاطمه جمادی

راههای تقویت اعتماد به نفس کودک

اگر فرزندتان با ارزش های ذاتی خود رشد کند، درک درستی از نقاط ضعف و قوت خود پیدا خواهد کرد. در این حالت فرزند از نقاط قوت خود بهره می برد و روی نقاط ضعف خود کار می کند. بین این که فرزند شما در مورد خود و نحوه رفتار خود چه احساسی دارد رابطه قوی وجود دارد و دانستن آن برای ایجاد نظم و انضباط زندگی حیاتی است. در طول زندگی، فرزند شما تحت تأثیرات مثبت (سازندگان) و تأثیرات منفی (شکن) قرار می گیرد. والدین می توانند کودک خود را به سازندگان بیشتری تشویق کنند و به او کمک کنند تا بر تاثیرات منفی غلبه کند و اعتماد به نفس او تقویت شود.

نکاتی برای تقویت اعتماد به نفس کودک

1. احساس دوست داشتن کودک را تقویت کنید

خودتان را جای کودکی قرار دهید که در طول روز ساعتها در آغوش مراقبت قرار می گیرد. این کودک در زنجیرهای محبت پوشیده شده است و با اولین گریه به نیازهای او پاسخ داده می شود. تصور می کنید این کودک چه احساسی دارد؟ احساس دوست داشتن برای کودک با ارزش است و احساس امنیت می کند. کودک چیزی را که احساس می کند دوست دارد، پس سعی کنید احساسات مثبت را به او انتقال دهید.

2. اعتماد به نفس او را بهبود بخشید

والدین در مراقبت از فرزند خود نقش کلیدی دارند. یک مادر با مشاهده کوچکترین خطر به فرزند خود اخطار می دهد که مراقب خودت باش. اما شما باید اعتماد به نفس کودکتان را تقویت کنید تا ریسک خطر داشته باشد و بتواند مشکلات خودش را حل کند. گاهی والدین بیش از اندازه از کودک خود حمایت می کنند و این باعث وابستگی کودک به والدین می شود در نتیجه کودک قدرت و اختیار خود را از دست می دهد.
والدین در مراقبت از فرزند و تقویت اعتماد به نفس کودک نقش کلیدی دارند.

3. آینه مثبت باشد

عده ای گمان می کنند که تمام تصویر شخصی کودک به درک خودش بر می گیرد، اما این تصور اشتباه است بلکه بخش عمده ای از درک کودک ناشی از این است که دیگران درباره او چه فکری می کنند. این به خصوص در مورد پیش دبستانی ها که از واکنش های پدر و مادر خود یاد می گیرند، صادق است. آیا شما تصویر مثبت یا منفی را به کودک خود نشان می دهید؟ آیا به او اطمینان داده اید که نظرات و خواسته هایش به شما مربوط می شود و یا رفتار او شما را خوشحال می کند؟ کودک همچنین مایل است که به او بگویید که رفتار او مناسب نیست. هنگامی که کودک کار اشتباهی مرتکب می شود و مادر با یک انعکاس منفی به او هشدار می دهد کودک این حالت را دوست ندارد و به سرعت رفتار خود را تغییر می دهد تا رضایت او را به دست آورد.

4. به بازی کودک خود اهمیت دهید

کودک در بازی های کودکی نکات بسیاری را یاد می گیرد، اگر اندکی دقت کنید حتی بازی های کودکانه هم تفکیک جنسیتی شده اند و علائق دختر بچه ها با علائق پسر بچه ها متفاوت است. در واقع کودکان از طریق بازی بعضی از مسئولیت های بزرگسالی را یاد می گیرند و راحت می توانند احساسات خود را نشان دهند. شما به عنوان والدین می توانید نقش فرزندان را پر رنگ تر کنید.

 

5. استعداد های کودک را شکوفا کنید

به کودک خود این اطمینان را بدهید که به علائق و استعداد های او اهمیت می دهید. چه زمانی که کودک شما دو ساله است و به پیک نیک علاقه دارد و چه کودکتان ده ساله است و رقص باله را دوست دارد. در طی سال های گذشته ما متوجه این موضوع شده ایم که توجه به استعدادهای کودک در دوران کودکی اهمیت بسیاری دارد.

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin