رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

عزت نفس بالا با ترک این رفتارها به دست می آید

عزت نفس بالا با ترک این رفتارها به دست می آید
بازدید 1182

تهیه کننده: محمد برات زاده     گوینده: خدیجه نورمحمدی       صدابردار: فاطمه جمادی       تدوین گر: فاطمه جمادی

در طول زندگی عادت‌ها نقش مهمی در زندگی بشر دارند و قسمت زیادی از زمان هر شخص، صرف تفکر یا رفتارهایی خاص می‌شود. به‌ مرور زمان هر نوع اندیشه یا اخلاق، به عادت تبدیل می شود و مغز، به‌جای این‎که دنبال شیوه‌هایی جدید‌ برای تفکر باشد، بیشتر به تقلید از همان الگوهای پیش‌فرض گرایش پیدا می‌نماید، چراکه فعالیت ساده‌تری است.

ترک این عادات موجب عزت نفس بالا می‎شود:

بیان نکردن چیزی که در ذهن دارید

این مسئله با گستاخی، یا گفتن لحظه ‎ای هر چیز که به ذهن می رسد؛ تفاوت دارد. چنانچه بتوانید افکارتان را به زبان بیاورید و در جمع افراد، با قدرت سخن بگویید، عزت نفس شما به‌طوری چشمگیر، ارتقاء پیدا می کند.
نکته دیگر این‎که نباید اجازه بدهید دیگرافراد میانه سخن شما بپرند و کلام‌تان را قطع کنند. در اینگونه زمان، می بایست شخصی که کلام‌تان را قطع کرده، مورد خطاب قرار بدهید و مؤدبانه رشته کلام را مجدد به دست بگیرید. به‌این‎شکل می توانید اعتمادبه‎نفس‌تان را حفظ نمایید. بعد از آن هم اجازه بدهید سایرافراد نظرات‌شان را ذکر کنند.

مقایسه خود با دیگران

امروزه احوال و وضعیت به‌ شکلی شد‌ه‌است که به‌ آسانی قابلیت آسیب دیدن شخصیت اشخاص به واسطه مقایسه کردن خودشان با دیگر افراد وجود دارد. این واقعه ممکن است در جمع دوستان یا محیط کار بیفتد، البته در بیشتر مواقع به هنگامی مربوط می شود که در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم.
یک کدام از بحران‌های موجود درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی این میباشد که اشخاص در آن خواه‌ناخواه خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. فرقی نمی‌کند اگر موقعیت زندگی‌تان را با تصور سطحی و نادرستی که از زندگی فرد دیگری دارید مقایسه نمائید، یا این‎که دیگر افراد را قضاوت کنید تا به‌این روش حس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید؛ در هر دو شکل، این موضوع برای شخصیت و عزت نفس شما بار منفی خواهد داشت. براین اساس، هر موقع حس کردید مشغول مقایسه کردن شده‌اید، استفاده از آن را برای مدتی کوتاه متوقف نمایید.

عذرخواهی بی‎جا

هنگامی که میخواهید از شریک زندگی، دوست یا همکارتان معذرت خواهی کنید، می بایست به نحوه درست این کار را انجام بدهید و معذرت خواهی‌تان تماماً به‌جا باشد. داشتن اینگونه رویکردی مشکلی ندارد، ولی چنانچه عادت کرده باشید که همیشه از دیگران معذرت خواهی کنید، در حفظ عزت نفس مشکل پیدا خواهید کرد.
روان‎شناسان معتقدند: «چنانچه در همه مواقع شما از طرف دیگر معذرت خواهی کنید، در نهایت این حس را پیدا خواهید کرد که انجام خطا، مدام از جانب شماست. معذرت خواهی دوستانه در مواقع ضروری سبب خوب شدن روابط می شود و کردار سالمی است ، البته معذرت خواهی بی‎جا و مداوم، به تصویری که از خودتان در ذهن دارید، آسیب می رساند و منجر می‌گردد خودتان را در جایگاه پایین‌تری نسبت به سایرافراد تصور کنید.»

آنچه دیگران درباره ما فکر می‌کنند

آیا برای انجام دادن هر کار با دیگران مشورت می‌کنید و نظر و فکر دیگران راجع به تصمیم‌هایی که می‌گیرید، برای‎تان مهم است؟ همه ما در مرحله‌ای از زندگی چنین روشی داشته‎ایم؛ اما نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در این مسئله و توجه بیش از اندازه به فکر و نظر دیگران، می‌تواند باعث کاهش عزت نفس شود. این زندگی متعلق به شما است و هیچ کس بهتر از خودتان از تصمیم درست و مصلحت کارها آگاه نیست.

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin