رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

چگونه اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید؟

چگونه اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید؟
بازدید 1188

تهیه کننده: محمد برات زاده     گوینده: سمانه عرفانیان      صدابردار: فاطمه جمادی       تدوین گر: فاطمه جمادی

چگونه اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید؟

اعتماد به نفس به زندگی سالم، سلامت روانی و سلامت اجتماعی کمک می کند. اعتماد به نفس پایه و اساس شکل گیری شخصیت در کودکی و کلید موفقیت در بزرگسالی است. در تمام سنین، اینکه در مورد خودتان چه احساسی دارید بر رفتار شما تاثیر می گذارد. به زمانی که احساس خوبی نسبت به خود داشتید فکر کنید، مطمئنا در آن زمان به راحتی با دیگران آشنا می شدید و در مورد آنها احساس خوبی داشتید. این راهنمایی ها و توصیه ها را برای تقویت اعتماد به نفس کودکتان امتحان کنید.

به او شهامت بدهید

همه کودکان به توجه، تشویق و حمایت افراد موردعلاقه‌شان، نیاز دارند. به‌طور مثال: «من به تو ایمان دارم و می‌دانم موفق می‌شوی زیرا تلاش‌های تو را می‌بینم. به تلاش‌هایت ادامه بده» شهامت بخشیدن به کودک در خلال انجام کارها باعث می‌شود تا با توان بیشتری مسئولیت‌هایش را به انجام برساند. این حتی از تشویق پس از انجام کارها نیز مؤثرتر است. به طور مثال، اگر کودک در تلاش برای بستن بند کفش خود است، او را تشویق کنید که می‌تواند، به جای اینکه بگویید من برایت انجام می‌دهم.

ابراز همدردی کنید

گر کودک قادر نیست کارهایی را انجام دهد که همسن و سال‌های او انجام می‌دهند، با او همدردی کنید و این درد را با اشاره به نقاط مثبت او، تسکین دهید. به طور مثال، اگر کودک نمی‌تواند همچون سارا توپ بگیرد به او بگویید: «سارا خیلی خوب توپ‌ها را می‌گیرد و تو هم خیلی خوب نقاشی می‌کنی». این باعث می‌شود تا کودک به جای تمرکز روی نقاط منفی خود به توانایی‌ها و مهارت‌های خود فکر کند و در نتیجه اعتمادبه‌نفس بیشتری بیابد.

کارهای مثبت او را تحسین کنید

همه انسان‌ها از بزرگ و کوچک گرفته تا پیر یا کودک از تحسین شدن و مورد تشویق قرار گرفتن لذت می‌برند. همین باعث می‌شود تا کارهای مثبت بیشتر انجام دهند و بیشتر مورد تشویق قرار بگیرند. به طور مثال، وقتی پدر خانواده به خانه آمد به او بگویید: «دخترمان همه وسایل سالاد را خودش شسته است» این باعث می‌شود تا کودک احساس فوق‌العاده‌ای پیدا کند و به‌دنبال آن، محبت و تشویق پدر را نیز دریافت کند.
یا مثلاً به جای گفتن «آفرین» به او بگویید: «ممنون که با حوصله در کنار من در صف ایستادی». این حرف باعث می‌شود تا کودک احساس ارزشمند بودن پیدا کند و متوجه شود چه کار درستی انجام داده است.

از مقایسه کردن دست بردارید

صحبت‌هایی همچون: «چرا نمی‌توانی همچون سارا خوب باشی؟» به فرزند شما این پیغام را القا می‌کند که او خوب نیست و برای شما ارزش و احترامی ندارد. حتی مقایسه‌های مثبت همچون: «تو بهترین بازیکن هستی» نیز به روحیه و اعتمادبه‌نفس کودکان لطمه وارد می‌کند. باید بدون اینکه او را با دیگران مقایسه کنید – یا او را بالا ببرید و از دیگران بهتر نشان دهید یا او را تحقیر کنید – به او حس ارزشمند بودن بدهید. باید بداند کاری که انجام می‌دهد بدون قیاس با دیگران درست یا نادرست است.

نشانه‌های کودک دارای اعتماد به نفس بالا

–کودک برای خود ارزش و احترام قائل است.
– با دیگران بخوبی ارتباط برقرار می‌‌کند.
– به توانایی‌های خود اعتماد دارد.
– انتقاد را بدون احساس خشم و گرفتن حالت تدافعی می‌پذیرد.
– تجارب جدید را می‌پذیرد.
– توانایی تحمل شکست را دارد.
– می‌تواند احساساتش را ابراز کند.
– می‌تواند نظرش را برای دیگران بیان کند.
– در موقعیت‌های اجتماعی احساس راحتی و شادی می‌کند.
– در موقعیت‌های اجتماعی شرکت می‌کند.

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin