رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

راههای لفزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان
بازدید 1197

تهیه کننده: محمد برات زاده     گوینده: آرزو خراشادی       صدابردار: فاطمه جمادی       تدوین گر: فاطمه جمادی

راه‌های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

اعتماد به نفس برای یک زندگی شاد و ارضاء کننده واجب است و از جمله اموری است که موفقیت فرد را در کار، زندگی خانوادگی، ارتباطات و فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی تحت تاثیر قرار داده و بر عملکرد او تاثیرگذار است. افرادی که فاقد اعتماد به نفس و خودباوری کافی هستند همیشه عملکرد ضعیفی داشته و به همین علت پس از شکست‌های متعدد دیگر تلاشی برای موفقیت نمی‌کنند و کمتر دست به مخاطره می‌زنند.
بنابراین اینگونه افراد دائماً ناراحت و افسرده بوده و بیشتر از سایرین مستعد مشکلات مربوط به فشارهای روانی از جمله اضطراب، اختلالات خوردن و بهداشت روانی خواهند بود. عزت نفس پایین و عدم اعتماد به نفس کافی در فرد عامل بیشتر جدایی‌های خانوادگی، فرزند پروری ضعیف و مشکلات ارتباطی است اما کسانی که از اعتماد به نفس کافی در زندگی برخوردار هستند هیچ نیازی به توجه بقیه نداشته و به توانایی‌ها و قابلیت‌های درونی خود باور داشته و می‌دانند که در هر راهی که قدم بگذارند موفقیت از آنشان خواهد شد زیرا به خود و توانایی‌هایشان ایمان دارند.
اعتماد به نفس نقطه مقابل عدم اطمینان و عزت نفس پایین قرار دارد و کاملا با خود شیفته بودن و خود شیفتگی تفاوت دارد؛ اگرچه ممکن است شباهت‌هایی ظاهری بین این دو گروه افراد مشاهده کنیم اما فرد خودشیفته عموماً دوست دارد مرکز توجه و تحسین جمع و تشویق دیگران قرار بگیرد و تقریباً همه افراد حاضر در جمع تنها به او و صحبت‌هایش توجه کنند. او کسی است که دائم از خود و قابلیت‌های فیک و دروغین‌اش تعریف می‌کند که این امر نیز ناشی از عدم امنیت درونی و روانی او می‌باشد زیرا خودش به حرف‌هایی که می‌زند اطمینان و باور ندارد، چون به قابلیت‌ها و توانایی‌هایش یقین ندارد.
غالباً این گونه افراد در شروع فعالیت‌ها مردد بوده و عملاً دست به هیچ کاری نمی‌زنند مگر آن که آن کار را به طور کامل بر گردن دیگری بیاندازند اما درنهایت نتیجه را به نام خود تمام کنند؛ به قول وین دایِر: اگر اعتماد به نفس داشته باشید برای آغاز هرکار و حرکتی شما باید خود را متقاعد کنید اما اگر فاقد چنین موهبتی باشید برای ارزیابی هر تصمیم و هدفی باید دست نیاز به سوی دیگران دراز کنید و داوطلب قربانی شدن شوید. با اینکار خود و آرزوهایتان قربانی آرزوها و اهداف دیگران خواهد شد.
همیشه و در همه حال خود را در اوج قله‌ها تصور کنید و به خاطر داشته باشید که به هر آنچه که فکر کنید خواهید رسید تا به اینجا سعی داشتیم به تعریف اعتماد به نفس و تفاوت‌های فردی یک فرد سرشار از اعتماد به نفس با یک فرد خودشیفته بپردازیم و اما هم اکنون قصد داریم راه‌های ساخت اعتماد به نفس در درون فرد را آموزش داده و به تقویت و پرورش آنها در نهاد انسان بپردازیم.

چگونه اعتماد به نفس را در وجود خود نهادینه سازید؟

فرمول ساخت اعتماد به نفسی فرمول پیچیده و دور از ذهن نیست، در حقیقت برای ایجاد هر نوع تغییری در وجودتان به 5 اصل اساسی نیاز است:

1- خودتان را به صورت اصولی بشناسید

خودتان را بشناسید و بدانید و بفهمید که دقیقا چه جنبه‌هایی از وجودتان را دوست ندارید و می‌خواهید آن را تغییر دهید، چیزی که شما را تا به اکنون از احساس اعتماد به نفس کافی بازداشته است شناسایی کرده و در عناوین جداگانه بر روی کاغذ بیاورید.

2- هدف و مقصودتان را مشخص کنید

مشخص کنید که چه قصد و نیتی از شناخت ناتوانی‌ها و جنبه‌های ناپسند وجودی‌تان دارید، تک به تک و به صورت روشن و واضح تشریح کنید که هدف از شناخت ناتوانی رسیدن به چه چیزی است و دورنمایی از آن برای خود ترسیم کنید.
درباره خود و توانایی‌های درونی‌تان با اطمینان بیشتر صحبت کنید و همانگونه نیز رفتار کنید تا مانند آن شوید.

3- فکرتان را تغییر دهید

همه باورها و نگرش‌های محدود کننده را رها کنید و به زباله‌دان ذهنتان بسپارید. باورهایی که تاکنون عامل بازداشت شما از پرداختن به شناخت این بُعد از وجودتان بوده است.

4- نیروی تخیل خود را تقویت کنید

نیروی تخیل خود را قوی کنید همیشه و در همه حال خود را در اوج قله‌ها تصور کنید و به خاطر داشته باشید که به هر آنچه فکر کنید خواهید رسید. بنابراین خود را به عنوان یک شخص سرشار از اعتماد به نفس و باورهای عمیق تصور کنید.

5- در عمل نیز مانند یک فرد با اعتماد به نفس عمل کنید

هر چقدر درباره خود و توانایی‌های درونی‌تان با اطمینان بیشتر صحبت کنید و همانگونه نیز رفتار کنید مانند آن خواهید شد. در واقع به خودتان نیز تلقین خواهد شد که خواهید توانست همیشه پیروز میدان باشید و موفقیت از آن شما شود.
همیشه و در همه حال این ۵ اصل را سرلوحه فعالیت‌های روزانه خود قرار دهید و از هیچ یک از این پنج اصل غافل نشوید، زیرا این موارد مانند زنجیره‌ای به هم متصل بوده که نبود هر یک استحکام زنجیره را تضعیف نموده و پاره شدن زنجیر نیز عملا به معنای توقف و عدم تغییر دائمی خواهد بود.
پنج اصل (خودآگاهی، قصد و هدف، تفکر، تصور و عمل ) پایه‌های اصلی ساخت اعتماد به نفس در فرد هستند و گام های کوچکی بوده که عملاً منجر به ساخت نتایج بسیار بزرگ خواهند شد. با چسب باور، این ۵ اصل را به خود چسبانده و صبور باشید تا جزئی از وجودتان گردد. عادت‌های مخرب روزانه، یک شبه تغییر نخواهند کرد پس صبور باشید و تحمل کنید.

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin