رسانه اینترنتی دیدوشنو
بابا لنگ دراز
بازدید 1847
ریحانه رحیمی 1772 روز پیش

کتاب صوتی ” بابا لنگ دراز “

موضوع: بابا لنگ دراز

نویسنده: جین وبستر

دسته بندی: کتاب صوتی

زمان: 2 ساعت و 16 دقیقه

همه ما بابا لنگ دراز را می شناسیم. همان مرد خیری که دخترک یتیم از او فقط یک سایه بلند دیده بود با کلاهی روی سر و عصایی در دستانش!
بابا لنگ دراز همان مردی که با همه اعضای هیات امنا متفاوت بود اما جودی در ابتدا اینطور فکر نمی کرد
همان مردی که جروشا ابوت، یا بهتر بگویم "جودی ابوت" را از آن یتیم خانه ی تاریک با آن مسئول جدی و خشنش نجات داد. همان زنی که وقتی جودی کوچک بود و از او پرسیده بود که:
چطوری اسم منو انتخاب کردین؟
بی اهمیت شانه ای بالا انداخته بود اما با جدیت تمام پاسخ داد:
از روی یک سنگ قبر تو قبرستون!
جودی که از کودکی در یتیم خانه بزرگ شده، تحت تاثیر اتفاقی به فرزند خواندگی مردی در می آید که از او فقط یک سایه دیده است و بس!
سایه ای که هنگام خروج او از یتیم خانه، تحت تاثیر غروب آفتاب، روی دیوار سالن ورودی تشکیل شد و جودی هرچه دوید، به صاحب آن نرسید!
جان اسمیت، یا همان بابا لنگ دراز، فرشته ی نجات جودی بود از آن مکان مخوف!
او را به کالج فرستاد و این اجازه را داد تا جودی درس بخواند و به اصطلاح برای خودش کسی شود!
اکثر ما این انیمیشن زیبا را دیده ایم.
جودی ابوت با آن موهای قرمزی که هیچ گاه خیال صاف و مرتب ایستادن را ندارند، پندلتون ها و ثروت عظیم شان، سالی مک براید عزیز و دوست داشتنی با آن عینک گرد و صورت کک و مکی و از همه مهم تر، جرویس پندلتون زیبا و جذاب را به خوبی به خاطر داریم!
سادگی و زیبایی انیمیشن جودی ابوت، بر هیچ کس پوشیده نیست!
نمی دانم می دانید یا خیر ولی این فیلم از روی کتابی با همین نام ساخته شده است!
از شما می پرسم ؛ آیا میشود چنین فیلم قدرتمندی، متن قدرتمندی نداشته باشد؟
ماجرای کتاب هم مانند فیلم است. موضوع درباره نامه های جودی ابوت، به پدر خوانده اش آقای جان اسمیت است که تنها خانواده اوست!
جودی همیشه در تلاش است تا به هر طریقی این تفاوت فرهنگی میان خود و هم دانشگاهی هایش را جبران کند و از این تلاش هایش در نامه هایی که برای جان اسمیت می نویسد می گوید؛ از ماجراهایی که در خوابگاه اتفاق می افتد، از ثروت عظیم پندلتون ها، از مهربانی سالی و نا مهربانی بعضی از بچه های کالج ...
از ماجراهای عاشقانه ای که برای خودش و دوستانش اتفاق می افتد، از رویاها و آرزوهایی که در سر دارد و از اینکه چقدر دلش می خواهد یک بار پدر خوانده اش را ببیند!
البته آقای جان اسمیت به هیچ کدام این نامه ها جواب نمی دهد اما جودی همیشه نامه ها را می نویسد و با امضای مخصوص به خودش، آنها را برای پدرخوانده عزیزش پست می کند...
درست است که جودی هرکز پدر خوانده اش را ندیده اما با راننده پدرخوانده اش در ارتباط است و از طریق او از حال آقای اسمیت خبردار میشود....
پدر خوانده جودی به جای پاسخ به نامه های جودی، گاه و بی گاه هدایایی را برایش می فرستد. هدایایی که جودی حتی در رویاهایش هم نمی توانست آن را ببیند!
بابا لنگ دراز، معروف ترین اثر جین وبستر، نویسنده توانمند آمریکایی بوده و موفق به دریافت جوایز فراوانی شده است. آن تنها یک کتاب نیست بلکه منبع الهام خیلی از فیلم ها و نمایشنامه ها و کتاب هاست وعلاوه بر آن باعث جنبشی شد تا افراد بیشتر و بیشتر به اوضاعی که یتیمان با آن دست و پنجه نرم می کنند توجه کنند و بیشتر به فکر آن ها باشند.
این کتاب برای اولین بار در سال 1912 به انتشار رسید و سبک آن رمان نامه نگارانه دنباله دار است. کتاب صوتی بابا لنگ دراز، بهترین گزینه برای آن هایی است که می خواهند این کتاب را بخوانند اما زمان آن را ندارند.
شما میتوانید همزمان با گوش دادن این کتاب صوتی، به سایر کارهای تان بپردازید و از زمانتان بهترین استفاده ممکن را ببرید.

در بخشی از این کتاب می شنویم :

بابا لنگ دراز عزیز سلام!
داشتم به این فکر می کردم من تا حالا چیزی درباره لباس هام به شما نگفتم!
بابا جون!
من شیش دست لباس خریدم. لباس هام هرکدومشون برای یک جای خاصیه! یکی برای کلاس، یکی برای کلیسا، یکی برای بیرون! سه تای دیگه ام هست!
شاید از نظر شما خرید چند دست لباس اتفاق خاصی نباشه اما برای من خیلی مهمه! چون می دونم لباسای کوچیک شده کسی نیست!

جین وبستر در سال 1876 در روستای فردونیا ایالت نیویورک آمریکا به‌دنیا آمد. مادرش آنی مافت وبستر، خواهرزاده مارک توین و پدر او چارلز لوتر وبستر، مدیر مالی مارک توین و ناشر بسیاری از کتاب‌های وی بود. او تنها فرزند خانواده‌ای بود که به ادبیات و نشر اندیشه و فرهنگ توجه ویژه‌ای داشتند.
مادر آلیس خواهرزاده مارک تواین بود و پدرش مدیر تجارت تواین و متعاقباً ناشر بسیاری از کتاب‌های او. شرکت انتشاراتی با مشکلاتی روبرو شد و به‌طور فزاینده ای روابط با مارک تواین رو به وخامت گذاشت. در سال 1888، پدرش دچار مشکل شد و خانواده به فردونیا بازگشتند. وی متعاقباً در سال 1891 بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر خودکشی کرد.
آلیس در مدرسه عادی فردونیا شرکت کرد و در سال 1894 در رشته نقاشی چینی فارغ‌التحصیل شد. از سال 1894 تا 1896، او در مدرسه لیدی جین گری، شماره 269 خیابان کورت، در بینگهامتون به عنوان یک دانش آموز خارج از ایالت تحصیل کرد. در دوران حضور او در این مدرسه، دانشگاهیان، موسیقی، هنر، نامه نویسی، دیکشنری و رفتار را به حدود 20 دختر آموزش داد. مدرسه لیدی جین خاکستری الهام بخش بسیاری از جزئیات مدرسه در رمان وبستر Just Patty از جمله چیدمان مدرسه، نام اتاق‌ها (سالن آسمان، کوچه بهشت)، لباس فرم و برنامه روزانه دختران و معلمان بود. در مدرسه بود که آلیس به جین معروف شد. از آنجا که هم اتاقی او نیز آلیس نام داشت، مدرسه پرسید آیا می‌تواند از نام دیگری استفاده کند. او «جین» را انتخاب کرد، یک تغییر در نام میانی او. جین در ژوئن 1896 از مدرسه فارغ‌التحصیل شد و به مدت یک سال در بخش کالج به مدرسه عادی فردونیا بازگشت.
جین وبستر سبکی ساده و روان داشت و دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی خود را در نوشته‌هایش مطرح می‌کرد. از خصوصیات سبک وی این است که مخاطبانش در محدوده سنی خاصی قرار نمی‌گیرند. از این دیدگاه شیوه نگارش جین وبستر بسیار شبیه مارک توین است. یکی از دلایل این تأثیرپذیری خویشاوندی مادر جین با مارک توین و علاقه‌مندی و مطالعه زیاد آثار وی در نوجوانی است.
جین وبستر بعد از ظهر 10 ژوئن 1916 وارد بیمارستان زنان اسلون نیویورک شد. در ساعت 10:30 شب، جین دختر شش و ربع پوندی (حدودا 3 کیلوگرم) اش را بدنیا آورد. در ابتدا همه چیز خوب بود، اما جین وبستر بیمار شد و در تب زایمان در ساعت 7:30 صبح در 11 ژوئن 1916 درگذشت. دخترش به افتخار او جین (جین کوچک) نامگذاری شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin