رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

تکنیک اتاق رومی؛ چطور هر فهرستی را به راحتی به خاطر بسپاریم؟

تکنیک اتاق رومی، چطور هر فهرستی را به راحتی به خاطر بسپاریم؟
بازدید 1251

تکنیک اتاق رومی

تکنیک اتاق رومی که به نام روش لُکی یا جایگاه (Method of Loci) هم معروف است، یک روش قدیمی ولی مؤثر برای حفظ و یادآوری اطلاعاتی است که ساختارشان چندان اهمیتی ندارد.

چگونگی استفاده از این ابزار

برای استفاده از این تکنیک افزایش قدرت ذهن، اتاقی را تصور کنید که می‌شناسید مثل اتاق نشیمن، اتاق خواب‌تان، دفتر کار یا کلاس‌تان. در این اتاق وسایلی وجود دارد. چیزهایی را که می‌خواهید حفظ کنید، به وسایل داخل این اتاق ارتباط بدهید. از این به بعد برای یادآوری اطلاعات، کافی است در ذهن‌تان چرخی در اتاق بزنید و وسایل موجود و تصاویر مرتبط‌شان را مجسم کنید.
هر اندازه که اتاق را دقیق‌تر تجسم کنید، می‌توانید اطلاعات بیشتری را به آن پیوند بدهید. ضمن اینکه می‌توانید در این اتاق را باز کنید، به اتاق‌های دیگر بروید و از وسایل داخل آنها هم استفاده کنید. همین‌طور که نیازتان بیشتر می‌شود، می‌توانید در ذهن‌تان قسمت‌های بیشتری برای اتاق‌ها بسازید و آنها را پر از وسایلی کنید که می‌توانند آنجا باشند.

  • می‌توانید از اتاق‌های دیگر برای ذخیره‌ی اطلاعات در زمینه‌‌ٔ دیگری استفاده کنید.
  • مجبور نیستید این اطلاعات را به اتاق‌ها محدود کنید. می‌توانید از ساختمان یا شهری که خوب می‌شناسید استفاده کنید و آن را با تصاویر ذهنی پر کنید.

تکنیک اتاق رومی راهی برای به‌ یاد آوردن اطلاعات‌تان به روشی ساده و در دسترس است.

مثال

برای مثال من از اتاق نشیمن خانه‌ام به‌عنوان پایه‌ٔ این تکنیک استفاده می‌کنم. من این وسایل را در اتاق نشیمنم دارم:
میز، آباژور، کاناپه، کتابخانه‌ای بزرگ، کتابخانه‌ای کوچک، سیستم صوتی، تلفن، تلویزیون، دی‌وی‌دی پلیر، صندلی، آینه، چند تابلو با طرح‌های مختلف و…
حالا می‌خواهم فهرست استان‌های ایران را حفظ کنم:
آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان. تصور می‌کنم می‌خواهم وارد اتاق شوم. بالای در تابلوی بزرگی نصب کرده‌اند که رویش کلمه‌ٔ «ایران» نوشته شده است. وارد می‌شوم. مونیکا بِلوچی را می‌بینم که کنار سیستم صوتی‌ام ایستاده و لبخند می‌زند! این کد برای سیستان و بلوچستان. روی میز اتاقم پر از گل‌های مختلف است. میز تبدیل به گلستان شده! این کد هم برای گلستان. تلویزیون روشن است و فیلم مسافران مهتاب را پخش می‌کند. حسین گیل در حال بازی در آن است. این هم گیلان. به‌همین‌ترتیب، برای سایر استان‌ها هم می‌توانیم کدهایی بسازیم و نام تمام آنها را به‌خاطر بسپاریم.

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin