رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

چگونه صبور باشیم؟

چگونه صبور باشیم
بازدید 1838

تهیه کننده: محمد برات زاده     گوینده: فائزه راستین        صدابردار: آرزو خراشادی       تدوین گر: فاطمه جمادی

چگونه صبور باشیم؟ ​

چگونه صبور باشیم؟
احادیث مختلفی درباره صبر و آثار آن در زندگی وجود دارد. برای خوش اخلاق و صبور بودن، تحمل سختی ها و مصائب و یا پرهیز از عجله و بی طاقتی، اصل «پذیرش» از کلیدی‌ترین رفتارهاست که به صبور بودن کمک می‌کند.
اما چگونه؟
بیایید قبول کنیم که طاقتمان نسبت به گذشتگان بسیار کم شده است. طاقت صبر و حوصله نداریم، می‌خواهیم زود به نتیجه برسیم و با کوچکترین چیزی که مطابق میل و برنامه‌مان پیش نمی‌رود یا برایمان ناخوشایند است از کوره در می‌رویم. خب این در دنیای پر سرعت امروز تا حدی طبیعی است اما شاید ما هم شورش را در آورده ایم! بیایید فکر کنیم چگونه صبور باشیم و با صبر چه پاداش هایی در زندگی به دست خواهیم آورد.

به نظرتون صبر به چه معناست؟

صبر در لغت به معنای «حبس و باز داشتن» است. وقتی کسی خود را از انجام فعل اختیاری باز دارد، صبر کرده است. حدیثی از حضرت علی (ع) هست که می‌فرمایند: «صبر یا صبر بر مصیبت است یا صبر بر اطاعت و بندگی است یا صبر از گناه است و قسم سوم از دو قسم اول بالاتر و پرارزش تر است» صبور بودن زوایای مختلفی دارد. گاهی نقطه مقابل عجول بودن در به نتیجه رسیدن است یعنی تحمل معطلی و اتلاف وقت. گاهی نیز تحمل سختی‌ها و شرایط نامساعد، غم‌ها و مصیبت‌هاست.

چگونه صبور باشیم؟

گذشتگان در دنیایی دور از تکنولوژی و شلوغی امروز، صبر فراوانی داشتند. برای رسیدن به مکه و حج، رنج فراوانی را در راه تحمل می‌کردند و عمری می‌گذاشتند تا به مقصد برسند. کشاورزان بدون ابزارهای امروزی بسیار صبر می‌کردند تا محصول به دست آورند، با هم مدارا می‌کردند و در عشق و دوستی صبورانه وفاداری می‌کردند. حالا ما با یک دقیقه بیشتر در صف ایستادن یا پشت ترافیک ماندن، تحملمان را از دست می‌دهیم، با شنیدن کوچکترین حرف و حدیث، کاسه صبرمان لبریز می شود و جواب های تند می‌دهیم یا دعوا ی‌کنیم و در زندگی‌های مشترک، طاقت مشکلات را نداریم و سریعا به طلاق و جدایی فکر می‌کنیم. وقتی دنبال چیزی می‌گردیم می‌خواهیم سریع آن را پیدا کنیم، مطالعه ها و تحقیقاتمان عجولانه شده است و برای به نتیجه رسیدن در هر پروژه و کاری حوصله صبر کردن نداریم. همه این ها باعث شده است امروزه زندگی ما بسیار سطحی تر شود و میزان نارضایتی ما افزایش یابد. اما چه باید کرد؟ چگونه صبور باشیم؟
پیش از هر چیز من به شما می‌گویم که این جمله را شعار زندگی خود کنید: «صبر پاداش دارد.» و بعد با تمرین صبوری، نتیجه آن را ببینید.

۱. برای سختی ها در زندگی آماده باشید

نکته کلیدی صبر در برابر سختی ها «پذیرش» است. باید بپذیریم که زندگی با فراز و نشیب‌هایی همراه است و قرار نیست همه چیز باید بر وفق مراد ما باشد. تاب آوری به معنی افزایش سطح تحمل در هنگام رویارویی با مشکلات است و به شما کمک می‌کند هنگامی که با سختی‌ها و ناملایمات زندگی روبرو می‌شوید، نه تنها آسیب نبینید بلکه به این موقعیت‌ها به عنوان عاملی برای رشد خود نگاه کنید.

۲. در راه رسیدن به اهداف از مسیر لذت ببرید

اهداف بزرگ هرگز سریع برآورده نمی‌شوند و نیاز به صبوری دارند. پس مطمئن باشید انسان های بزرگ و موفق، همگی آدم‌های صبوری بوده اند! زمانی که یک هدف بزرگ برای خودتان تعیین کنید و خود را به هر دری بزنید که به هدف نهایی برسید، مسلما سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوید که باعث می‌شود به مرور صبر و حوصله خودتان را از دست بدهید و حتی نیمه‌های راه ممکن است جا بزنید و همه چیز را رها کنید. یک تکنیک موثر برای رسیدن به اهداف بلندمدت این است که برای خودتان هدف‌های کوچک در جهت رسیدن به هدف نهایی تعیین کنید. در نتیجه این کار مسیر هدف برایتان لذت بخش‌تر می‌شود. رسیدن به هدف به صبر و تحمل نیاز دارد، پس به صورت تجربی می‌آموزید که صبور باشید چون یک شبه نمی‌توان به همه آرزوها دست یافت.

۳. روش تمرین آرامش و صبوری خودتان را بیابید

هر کس به نوعی می‌تواند به آرامش دست یابد. کشف کنید که چه چیزی یا چه فعالیتی باعث ایجاد آرامش درونی شما می‌شود. سپس هر موقع مضطرب یا عصبانی شدید آن تکنیک را به کار ببرید. گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، نگاه کردن به عکس عزیزتان، تجسم منظره ای زیبا، تکرار جملات انگیزشی و … هر کدام می‌توانند برای افراد مختلف مانند دارویی آرامبخش عمل کنند.

۴. به روش های مختلف، تمرین صبوری کنید

این یک چالش است، برای خود تمرین های مختلف صبوری تعیین کنید. مثلا در مراجعه به فروشگاه، طولانی‌ترین صف را انتخاب کنید. برای رسیدن به مقصد مسیر طولانی تر را انتخاب کنید. فیلم یا برنامه مورد علاقه‌تان را دانلود کرده و برای تماشای آن تا آخر هفته  صبر کنید. کتاب‌های طولانی‌تر بخوانید. (مطالعه کتاب از موثرترین تمرین های صبوری است) یک گیاه بکارید و از او مراقبت کنید تا آرام رشد کند. اگر کسی به شدت روی مخ‌تان است برای خود چالش تحمل او را در یک دوره زمانی تعیین کنید. تمرین های مختلف به شما می‌آموزد که بتوانید صبورتر و بزرگوارتر باشید.

۵. تنفس عمیق تمرینی برای صبور بودن

وقتی دچار تنش می‌شوید، چند تنفس عمیق شکمی بکشید. در موقعیت استرس، نظم تنفستان به هم می‌خورد و ضعیف‌تر می‌شود؛ در نتیجه بدن‌تان اکسیژن کمتری دریافت می‌کند. تنفس عمیق پیامی به مغزتان می‌فرستد که باعث می‌شود سیستم پاراسمپاتیک که فعالیت‌های انسان را در زمان استراحت تنظیم می‌کند فعال شود؛ در نتیجه استرس و خشمتان کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید بیشتر صبور باشید.

6. آرام سازی عضلات

زمانی که صبر و تحمل خودتان را از دست می‌دهید توجه کنید که کدام قسمت‌های بدنتان بیشتر درگیر استرس و تنش می‌شوند. بی صبری و حرص خوردن باعث می‌شود عضلاتتان دچار گرفتگی شوند و این البته پدیده ی دردناکی خواهد بود. حتما شنیده اید که در زبان عامه در این مواقع می‌گویند شل کنید! خب این اصطلاح چندان هم دور از علم و منطق نیست. در مواردی که عصبی می‌شوید عضلات خود را شل کنید تا بتوانید صبورتر باشید. آن وقت به دلایل عصبی شدن خود فکر کنید و راه حل ها را بررسی کنید تا بتوانید کم کم آرام شوید.

7. مدیتیشن کنید

احتمالا نمی‌توانید وسط یک وضعیت مأیوسانه، تفکر کنید، اما اغلب مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا مرکز آرامش خود را بیابید. زمانی که یاد بگیرید چگونه به این  نقطه آرامش برسید، می‌توانید هنگام عصبانیت آن را امتحان کنید. مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا در لحظه زندگی کنید، به‌جای اینکه همیشه مایل به رسیدن به آینده باشید. یا به‌جای اینکه درگذشته زندگی کنید و به خاطر آن عصبانی باشید.

8. بپذیرید که همه انسان‌ها جایز الخطا هستند

اگر بپذیرید که هیچ انسانی کامل و بی نقص نیست همانطور که خودتان هم کامل نیستید، اگر این باور را درونی کنید که دیگران هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشند، با شفقت بیشتری با خودتان و دیگران برخورد خواهید کرد و این به صبورتر شدنتان کمک می‌کند. اینگونه دیگران را به خاطر هر مسئله ای مورد سرزنش قرار نمی‌دهید و با کوچکترین اشتباه دیگران اختیار از کف نمی‌دهید. این باور به شما صبور بودن در عشق را نیز می‌اموزد.

9. برای خودتان وقت بگذارید

موارد زیادی در زندگی وجود دارد که باعث ‌شود صبر و حوصله مان را از دست بدهیم و احساس کنیم دیگر نمی‌کشیم! دغدغه‌های شغلی، تحصیلی، مالی، تربیت فرزندان و مراقبت از والدین پیر، همه این‌ها باعث می‌شود که حس کنید گنجایش‌تان کمتر شده است. برای اینکه به چنین وضعی دچار نشوید به صورت روزانه یا هفتگی ساعاتی را با خودتان و برای سرگرمی‌ها و علایقتان اختصاص دهید. این حق شماست که برای خودتان وقت بگذارید و به خودتان برسید.

از نظر شما چگونه صبور باشیم؟ شما چه تکنیک های دیگری برای افزایش صبر و استقامت می‌شناسید؟ برامون کامنت بزارید.

برگرفته از سایت: https://setare.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin