رسانه اینترنتی دیدوشنو
افغانستان
بازدید 1239
ریحانه رحیمی 583 روز پیش

چگونه می توان یک کشور شکسته را از نو ساخت/سخنران : اشرف غنی

موضوع: انتخاب شادی و سس اسپاگتی

سخنران: اشرف غنی

دسته بندی: سخنرانی تد

زمان : 18 دقیقه

سخنرانی تد، چگونه می توان یک کشور شکسته را زا نو ساخت/سخنران :اشرف غنی

گفتگوی پرشور و قدرتمند 10 دقیقه ای اشرف غنی ، با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری اقتصادی و نبوغ طراحی برای بازسازی ایالات شکسته ، گفتگو با سرپرست TED کریس اندرسون در مورد آینده افغانستان را دنبال می کند. اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان ، اصلاحات گسترده اقتصادی ، تجاری ، اجتماعی و صلح را آغاز کرده است. چرا باید به حرفهایش گوش کنی پس از سقوط طالبان در سال 2001 ، دکتر محمد اشرف غنی خود را وقف بازسازی افغانستان کرد. وی به رئیس جمهور موقت کرزی مشاوره داد و تا دسامبر 2004 به عنوان وزیر دارایی در دولت اسلامی انتقالی افغانستان خدمت کرد. غنی در زمان تصدی خود به عنوان وزیر دارایی ، بسته اصلاحات را طراحی كرد و چندین برنامه سرمایه گذاری عمومی را كه منجر به بهبود چشمگیر معیشت افغانهای عادی در سراسر كشور شد ، آغاز كرد. وی در دسامبر 2004 از پیوستن به دولت تازه منتخب خودداری کرد ، در عوض رئیس دانشگاه کابل شد و همچنان صدای تأثیرگذاری در محافل سیاسی در افغانستان و خارج از کشور باقی ماند و به سایر دولت های پس از جنگ از جمله کوزوو ، نپال ، سودان جنوبی و هائیتی مشاوره داد. بر اساس تجربیات خود ، غنی کتاب رفع کشورهای ناموفق را نوشت که در سال 2009 منتشر شد. در سال 2010 ، وی در کابل به عنوان رئیس کمیسیون هماهنگی انتقال (TCC) ، که مسئول انتقال اقتدار از نیروهای خارجی به نیروهای ملی بود ، خدمت کرد. وی در اکتبر 2013 از سمت TCC استعفا داد و نامزد ریاست جمهوری شد. وی در 29 سپتامبر 2014 به عنوان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان تحلیف شد و در 9 مارس 2020 برای دومین دوره ریاست جمهوری سوگند یاد کرد. بعنوان رئیس جمهور ، غنی اصلاحات را در بخشهای مختلف اقتصادی ، تجاری ، بانکی آغاز کرده است. ایجاد راهروهای زمینی و هوایی ؛ ساخت راه آهن برای رونق بخشیدن به تجارت ؛ و احیای مسیرهای لاجورد و چابهار به منظور ایجاد زمینه های توسعه اقتصادی برای همه کشورهای ذینفع و کمک به دولت افغانستان در دستیابی به خوداتکایی. وی اصلاحات اساسی را برای اطمینان از عدالت اجتماعی و مشارکت سیاسی ، به ویژه مشارکت معنادار زنان و جوانان افغانستان در سیاست ، و همچنین اصلاحات در نهادهای حقوقی و عدالت ، تدارکات و امنیت ایجاد کرد. در فوریه 2018 ، غنی اعلام کرد که دولت افغانستان آماده است بدون هیچ پیش شرطی با طالبان وارد مذاکره شود. این اقدام بی سابقه صلح در افغانستان را به یک بحث جدی در سطح ملی و جهانی تبدیل کرد. در نتیجه ، رئیس جمهور صلح را از یک دستور کار متناقض به یک گفتمان در تمام سطوح ، جایی که کشورهای منطقه و جهانی همسو هستند و از روند صلح افغانستان حمایت می کنند ، تغییر داد. وی به جای ایجاد فرآیندی با مدیریت و کنترل نخبگان ، به همه مردم افغانستان ، از جمله زنان و جوانان ، سهم بخشید. غنی قبل از ادامه تحصیل در خارج از کشور در افغانستان بزرگ شد. مانند بسیاری از افغانها ، حمله خارجی و جنگ داخلی منجر به آزار و شکنجه خانواده وی شد و وی را مجبور به تبعید کرد. در خارج از کشور ، وی یک محقق برجسته علوم سیاسی و انسان شناسی شد ، از سال 1983 تا 1992 در دانشگاه جان هاپکینز تدریس کرد و در بانک جهانی کار کرد و ابزارهای توسعه بین المللی را آموخت. این سخنرانی در یک کنفرانس رسمی TED ارائه شد و توسط سایت دیدوشنو

محمد اشرف غنی احمدزی

Name:Mohammad Ashraf
متولد: 29 اردیبهشت 1328 
تخصص:سیاستمدار و اقتصاددان افغانستانی
شغل : رئیس جمهور پیشین افغانستان 

اشرف غنی

 او در انتخابات ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان منتخب شد. او از ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ تا زمان فرار کردن از افغانستان در روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱ چهاردهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی افغانستان بود. قبل ها از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر مالیه کشور  افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت می‌کرد و بعدها وی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ هم نامزد ریاست جمهوری بود.
قبل از بازگشت به دولت افغانستان در مورخه  ۱۹۸۷، غنی برای انجام پژوهش میدانی به کشور پاکستان رفت و در اردوگاه‌ها و کمپ‌های مهاجرین و مدارس دینی و تربیتی  برای مدت اندکی پژوهش‌های میدانی و تحقیق کرد. سپس به عنوان پروفیسور انسان‌شناسی در دانشگاه جانز هاپکینز انتخاب شد و بعد از این نیز کارش را در بانک جهانی پی می‌گیرد. از ژوئیه ۲۰۰۲ تا دسامبر ۲۰۰۴ وی رهبری تلاش اقتصادی افغانستان پس از از هم پاشیدن  دولت طالبان را به عنوان وزیر مالیه بدست گرفت.
محمداشرف مؤسس مجموعه  اثربخشی دولت است، سازمانی که در سال ۲۰۰۵ برای بهبود توانایی دولت‌ها در خدمت به شهروندان خود تأسیس شد. وی در سال ۲۰۰۵ سخنرانی تد خود را در مورد چگونگی بازسازی کشورهای شکسته، مانند افغانستان ارائه داد. او عضو کمیسیون توانمندسازی حقوقی فقرا به ابتکار مستقل و میزبانی برنامه توسعه سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۳ و طی یک نظرسنجی آنلاین، در رتبهٔ ۵۰ از ۱۰۰ روشن‌فکر برتر جهان قرار گرفت. این نظرسنجی توسط مجله فارن پالیسی انجام شد و در نظرسنجی مشابهی که توسط مجله پراسپِکت انجام شد وی جایگاه دوم را کسب کرد.
اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ افغانستان در رتبه چهارم قرار گرفت و در انتخابات ۱۳۹۳ با ۳۷٫۶ درصد آراء در رتبهٔ دوم قرار گرفت و با عبدالله  در دور دوم این انتخابات به ستیز پرداخت و بر اساس نتایج نخستینِ دور دوم توانست ۵۶٫۴۴٪ آراء مردم افغانستان را به خود اختصاص دهد، با این حال اعتراض عبدالله عبدالله به نتیجه انتخابات باعث شد که همه آراء داده‌شده مورد بازشماری قرار گیرد که سرانجام با امضای توافقنامهٔ تشکیل دولت وحدت ملی میان دو نامزد، اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله به عنوان رئیس اجراییه تعیین شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin