رسانه اینترنتی دیدوشنو
0

راههای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس

راههای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس
بازدید 1192

تهیه کننده: محمد برات زاده     گوینده: سارا مفرح       صدابردار: فاطمه جمادی       تدوین گر: فاطمه جمادی

راههای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس

استرس به معنای فشار و تنش میباشد. هر عاملی که موجب تنش روح و جسم و از دست رفتن تعادل شخص شود، عامل استرس است . وجود استرس برای ما ضروری است . ولی گاهی قادر است زندگی فرد را مختل کند. درپی راههای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس گفته شده است :

عادت کردن به گفت‌وگوی مثبت:

عادت گفت‌وگوی مثبت یا منفی با خود از کودکی شروع می شود. معمولاً عادت گفت‌وگو با خود چیزیست که اندیشه ما‌را در طی سالیان شکل میدهد و به شیوه های متفاوت با اثر کردن بر معیار استرس در زندگی بر ما اثر میگذارد. ولی هر زمانی برای تغییر آن مناسب است . در‌این مقاله روش‌هایی برای خودداری از گفت‌وگوی منفی با خویش و ارتقای کارآیی و اعتماد به نفستان و همینطور از میان بردن استرس برای شما ارائه می کنیم.

تشخیص دادن عادات:

او‌لین گام برای تغییر این است که نسبت به‌این اختلال آگاهی پیدا کنید. ممکن است متوجه نشوید که چه فرصت‌هایی در ذهنتان گفت‌وگوی منفی دارید یا این عادت تا چه میزان بر تجربیاتتان تاثیر میگذارد. استراتژی‌های پایین می تواند کمکتان کند از گفت‌وگوهای درونی خود آگاهتر و با محتوای آن‌ها آشنا گردید.

نوشتن خاطرات:

همیشه دفتر یادداشتی همراه خود داشته باشید و هر فکر منفی را که به سراغتان می‌آید در آن یادداشت کنید. آخر روز یک خلاصه کلی از تمام افکار آن روزتان بنویسید یا در مورد یک موضوع خاص احساستان را بنویسید و بعداً آن را تحلیل کنید. نوشتن خاطرات روزانه ابزار بسیار خوبی برای آزمایش فرایندهای ذهنی و درونی‌تان است.

توقف افکار:

وقتی متوجه می‌شوید که حرف و فکری منفی از ذهنتان می‌گذرد همان موقع به خودتان ایست بدهید. بلند گفتن این کلمه قدرت بیشتری در متوقف کردن افکارتان دارد و باعث می‌شود بفهمید چقدر برای توقف افکارتان تلاش کرده‌اید.

دستبند لاستیکی:

یک راهکار درمانی دیگر این است که یک دستبند لاستیکی دور مچتان بیندازید. هر بار که متوجه شدید فکر منفی از ذهنتان می گذرد آن دستبند را بکشید و بعد رها کنید تا به دستتان ضربه بزند. این درد کوچک می‌تواند نتیجه فکر منفی‌تان باشد و باعث می شود که از افکارتان آگاه‌تر شوید و سعی کنید افکار منفی را از خودتان دور کنید.

جایگزین کردن جملات:

یک راه خوب برای متوقف کردن یک عادت بد این است که آن را با یک عادت بهتر جایگزین کنید. حال که نسبت به گفت‌وگوی درونی خود آگاهی پیدا کردید، چند راهکار برای تغییر آن ذکر می‌کنیم:

انتخاب واژه:

آیا تا به حال در بیمار‌ستان بوده‌اید؟ متوجه شده‌اید که پرستاران چطور به جای واژه “درد” از واژه “ناراحتی” استفاده می‌کنند؟ این عمل به‌این دلیل انجام می‌شود زیرا “درد” کلمه‌ای قوی‌تر است و حرف زدن درباره ی میزان “درد” سبب می‌شود تجربه شما از آن شدیدتر شود تا‌وقتی‌که درباره‌ی میزان “ناراحتی” خود حرف می زنید. می توانید از این راه‌حل در زندگی روزانه هم استفاده نمائید. در گفت‌وگوهای درونی خود تلاش کنید کلمه‌هایی را که انرژی منفی زیادی دارند با کلمه‌های خنثی جایگزین نمائید. به عنوان مثالبه جای اینکه بگویید از فلان چیز “متنفرم” بگویید از فلان چیز “عصبانی‌ام”.

جایگزین کردن عبارات منفی با سوال:

کلمات منفی مثل “من نمی‌توانم اینکار را انجام دهم” یا این که “این غیرممکن است ” بسیار مخرب هستند زیرا استرس شمارا بالا میبرند و باعث می شوند دیگر دنبال راهکار نباشید. دفعه بعدی که متوجه شدید درباره‌ی چیزی افکار منفی به ذهنتان هجوم آورده، آن کلمات منفی را به پرسش تبدیل نمایید. پس در ازای جمله‌های بالا بگویید، “چطور می توانم از عهده این کار برآیم؟” یا این که ” انجام این کار چطور ممکن می‌شود؟

ممنون از اینکه با ما همراه بودید دیدگاه و تجربیاتتان را درباره این موضوع با ما و دیگر مخاطبان دیدوشنو به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin